onsdag 16 november 2011

Björnens förskola



Igår höll jag min första diktworkshop för femåringar. En flicka var helt övertygad om att hon inte visste något om dikter. Hur förklarar man för ett barn vad en dikt är tänkte jag? Jag började med att beskriva att en dikt är lite som en saga fast kortare. Att en dikt kan vara ett minne, en stämning, en känsla när man är arg,glad,ledsen, rädd eller modig. När de förstod vad ett minne är så började alla prata om allt roligt de varit med om. Men det var först när jag spelade upp dikterna och lät dem ta på dikterna som det hände något. Vad känner du när du stoppar ner handen i den här påsen? En orm av glasspinnar eller håret som vandrar som plankton i min hand? Då kom det upp många händer i luften och barnens egna bilder. I sista rummet fick barnen måla av dikten. Den här gången var det populärt att måla fotspår på en strand. Och när jag skulle gå så passade jag på att fråga om barnen nu visste lite mer om dikten. Då sa flickan som inte visste något om vad en dikt är: "Jag vet jättemycket om dikter"   

1 kommentar:

  1. Stort grattis till första diktworkshopen som kommer att följas av så många fler över hela vårt avlånga land. Varför? För att du är du och gör det du gör. Ta barnen på allvar, lyssnar, låter dem använda sin fantasi och skapa sina egna tankar kring vad en dikt är. Detta möte med Dikten kommer de aldrig att glömma. Inte deras "fröknar" heller för den delen.
    Mia

    SvaraRadera